×

منوی اصلی

true
برداشت پاپایا برای اولین بار در خاتم
مدیر جهاد کشاورزی خاتم با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی این شهرستان گفت: میوه گرمسیری درخت «پاپایا» یا خربزه درختی برای اولین بار در شهرستان خاتم در حال برداشت است.

به گزارش نسیم یزد،«مجتبی آغاز» با بیان این‌که معمولاً 12 ماه پس از کاشت درخت اولین محصول آن به دست می‌آید، اظهار کرد: برای نخستین بار میوه گرمسیری درخت «پاپایا» یا خربزه درختی که در هشت هزار مترمربع از گلخانه‌های شهرستان خاتم کشت‌ شده، درحال برداشت است.

وی با اشاره به این‌که هر گل بعد از 145 تا 165 روز بعد از گرده‌افشانی به میوه کال و سپس رسیده تبدیل می‌شود، افزود: متوسط عملکرد این محصول در محیط‌های باز کشور حدود 3.6 تن در هر هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی خاتم سطح زیر کشت پاپایا را حدود سه هکتار دانست و گفت: معمولا در هزار مترمربع فضای گلخانه 350 درخت کاشته می‌شود و هر درخت 20 تا 100 محصول می‌دهد که وزن هر میوه 250 تا 500 گرم است.

آغاز تصریح کرد:‌ میوه پاپایا منبعی قوی از آنتی‌اکسیدان است که در پیشگیری از برخی بیماری ها و سلامتی افراد بسیار موثر است.

این مسئول با بیان این‌که پاپایا یا خربزه درختی ویترین میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیاست، ادامه داد: این محصول گیاه علفی و همیشه‌سبزی است که به‌صورت یک تنه با چوبی نرم به ارتفاع یک تا 10 متر رشد می‌کند این گیاه و ممکن است تا 20 سال باقی بماند.

وی بیان کرد: درخت این گیاه دارای ریشه‌سطحی، ساقه ساده، کلفت و اسفنجی بوده و بدون انشعاب است قطر ساقه آن ممکن به 30 تا 35 سانتی‌متر می‌رسد.

پاپایا میوه‌ای است که در تمام فصول سال یافت می‌شود و طعمی شیرین و بافتی کره مانند دارد و گلابی‌شکل است و حدود 15 تا 20 سانتی‌متر طول دارد و گوشت آن به رنگ نارنجی متمایل به‌ صورتی یا زرد است.

آغاز در پایان خاطرنشان کرد:‌ این میوه فواید بسیار زیادی برای پوست و مو دارد و نه‌تنها خود میوه که سایر قسمت‌های آن نیز سرشار از خاصیت است، آنزیم پاپایا که papain نام دارد برای هضم پروتئین بسیار مفید است.


true
true
true