×

منوی اصلی

true
اکران و تحلیل فیلم «محمد رسول الله» در حوزه هنری یزد
قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد گفت: جدی‌ترین فیلم ساخته شده درباره پیامبر اکرم (ص) تا امروز اثر مصطفی عقاد در سال 1976 میلادی بنام «الرسالة» و مشهور به «محمد رسول الله (ص)» است.

به گزارش نسیم یزد،حجت الاسلام«سیدمحمدجواد صداقت‌کشفی» در پنجاه و چهارمین نشست اکران و تحلیل فیلم باشگاه فیلم حوزه هنری یزد که با حضور جمعی از اهالی سینما و هنرمندان در نارنجستان هنر حوزه هنری برگزار شد، اظهار کرد: این فیلم که در سال 1393 اکران شد به عنوان یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های ایرانی و البته پرفروش‌ترین آن‌ها شناخته می‌شود.

وی افزود: اقبال گسترده مخاطبان به فیلم مذکور شاید به دلیل موضوع اصلی آن یعنی زندگی رسول خدا (ص) باشد، هرچند بر این تصویرگری نقدهای فراوانی در داخل و خارج از کشور ارائه شده است.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد گفت: با توجه به این‌که جدی‌ترین فیلم ساخته شده درباره پیامبر اکرم (ص) تا امروز اثر مصطفی عقاد در سال 1976 میلادی بنام «الرسالة» و مشهور به «محمد رسول الله (ص)» است به طور طبیعی فیلم مجید مجیدی با آن مقایسه می‌شود و این امر توسط تحلیلگران و منتقدان فراوانی صورت گرفته است.

حجت الاسلام صداقت کشفی،تصریح کرد: در مقایسه انجام شده عموما «الرسالة» را در نوع خود اثری موفق و ماندگار دانسته‌اند و معتقدند آن فیلم در زمان خود با استفاده از شرایط معمول توأم با خلاقیت، قواعد کلاسیک فیلمسازی اعم از درام و شخصیت‌پردازی را بسیار بهتر رعایت کرده و به جای استفاده از تکنیک‌های پرهزینه با شرایط متعارف موفقیتی نسبی داشته است.

این کارشناس سینما ادامه داد: در «الرسالة» به وجه ملموس و زندگی قابل درک رسول اکرم (ص) پرداخته شده ولی در فیلم «محمد رسول الله (ص)» بیشتر وجه معنوی و تأثیرات ماورائی آن حضرت مد نظر قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در آن فیلم برای نشان دادن پیامبر اسلام (ص) ازتصاویر (p.o.v) یا «سابژکتیو» و همچنین «اورشولدر» استفاده می‌شود که در زمان خود خلاقیتی کارآمد به نظر می‌آید ولی در فیلم حاضر به شیوه آثار هالیوودی در فیلم‌های دینی با شیوه‌ای کلیشه‌ای، گاهی از هاله نور کمک می‌گیرند.

این کارشناس سینما با بیان این‌که فیلمساز فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» با بهره‌مندی از عوامل مطرح جهانی که برخی از آن‌ها صاحب اسکار هم هستند از قبیل فیلمبردار، آهنگساز، طراح صحنه و مسئول جلوه‌های ویژه برای ماندگار شدن و افزایش قوت حرفه‌ای اثر خود تلاش می‌کند، گفت: هرچند همت او قابل تقدیر است ولی علی‌رغم زیبایی‌های فیلم در هریک از بخش‌های جداگانه، محصولی چشمگیر و بی‌نظیر پدید نمی‌آید.

 برای مثال فیلمبرداری «استورارو» بسیار زیباست و قاب‌هایی چشم‌نواز دارد ولی به عنوان یک فیلمبرداری متمایز و خارج از توان فیلمبرداران ایرانی شناخته نمی‌شود. در سایر بخش‌ها نیز همین دو ویژگی مثبت و از طرفی قابل تأمل و ایراد وجود دارد.

این کارشناس مذهبی یکی از نکات مهم محتوایی و حرفه‌ای درنقد این فیلم از گفتگوی مقدماتی کارگردان با حضرت آیت الله جوادی آملی را قابل توجه دانست و افزود: در این دیدار مضمون توصیه آن عالم مفسر این بود که برای فیلمسازی درباره مقطع کودکی پیامبر اسلام (ص) باید کاوشی دقیق و شایسته انجام داد چون کودکی بعضی از انبیاء الهی مثل حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) به طور طبیعی و ذاتی دارای نکته‌های جذاب بسیار است و برای استفاده هنری قابلیتی ویژه دارد ولی در زندگی پیامبراکرم (ص) مقاطع دیگر حیات آن حضرت است که جلوه‌های مناسب برای آثار دراماتیک پیدا می‌کند. با این وجود علی‌رغم توصیه مهم یادشده، قصه فیلم حاضر، چنان که شایسته پردازش حرفه‌ای است موفق به نظر نمی‌رسد.

وی در پایان اظهار کرد: در مجموع فیلم «محمد رسول الله (ص)» همانگونه که مردم بسیاری دیدند و با غلبه احساسات به وجد آمدند و حتی گاهی با آن گریستند، از منظر عمومی قابل تماشا، استفاده و لذت بردن است ولی در یک نقد حرفه‌ای نکات متعددی قابل ذکر است که وزن هزینه‌های میلیون دلاری ساخت فیلم را با محصول حرفه‌ای کار از تعادل خارج می‌داند و توقع منتقدان را برآورده نمی‌کند.

فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی داستان زندگی حضرت محمد (ص) از تولد تا 12سالگی ایشان را به تصویر می‌کشد.

گفتنی است؛ سلسله نشست‌های اکران و تحلیل فیلم باشگاه فیلم حوزه هنری یزد ویژه سینماگران و هنرمندان، عصر سه‌شنبه‌‌ هر هفته در نارنجستان هنر این مرکز برگزار می‌شود.


true
true
true