×

منوی اصلی

true
اقتصاد دانش ‌بنیان، تنها راه حل چالش‌‌های صنعتی موجود است
رئیس دانشگاه یزد با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروه سند طرح تحول همکاری دانشگاه با صنعت و جامعه است، گفت: شبکه‌‏سازی بین دانشگاه‏‌های استان یکی از الزامات اجرایی برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه است.

به گزارش نسیم یزد نیوز، «قاسم بریدلقمانی» در جلسه شورای آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان یزد که با موضوع سند طرح تحول همکاری دانشگاه با صنعت و جامعه برگزار شده است، اظهار کرد: در این سند پیشنهاد شده که هر مرکز آموزش عالی، کارگروه خود را داشته باشد و خط ‏مشی را برای حوزه مد نظر فعالیت خود مشخص کند.

وی افزود: از آنجا که تمرکز بر روی تمامی اهداف این طرح برای دانشگاه‌ها امکان پذیر نیست، ضروری است تا هر دانشگاه بنا بر ساختار، کارکردها و چشم‌‏انداز خود ماتریسی تهیه و راهکارها، برنامه ‏ها و نقش خود در راستای اجرایی کردن سند همکاری را مشخص و ارائه دهد.

رئیس دانشگاه یزد در ادامه گفت: همچنین لازم است رصد برنامه‏‌ها و طرح‏های مراکز آموزش عالی استان جهت آگاهی از میزان پیشرفت کار با توجه به ماتریس تهیه شده طی زمان‌های مشخص انجام و گزارش شود.

برید لقمانی شبکه ‏سازی بین دانشگاه‏‌های استان با هدف استفاده از پتانسیل‏‌های یکدیگر را از دیگر الزامات اجرایی برای ارتباط با مسائل جامعه و صنعت دانست و تصریح کرد: اعضای هیأت علمی دانشگاه‏‌های استان می‏توانند در انجام طرح‏ها به صورت مشترک با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند.

«ولی درهمی» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد نیز در ادامه درباره چشم ‏انداز سند طرح تحول همکاری دانشگاه با صنعت و جامعه،گفت: در این سند، چشم‌‏اندازی تعریف شده که دانشگاه‏‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری شریک راهبردی جامعه و صنعت در تدوین و اجرای برنامه توسعه پایدار کشور باشند و براساس آن شش هدف کلان و هشت راهبرد و در مجموع 44 برنامه و اقدام برای راهبردها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که دولت به این اصل مهم رسیده که تنها راه حل چالش‌‌های موجود در صنعت و جامعه، توجه اقتصاد دانش بنیان و نقش دانشگاه در آن است، افزود: این برای دانشگاه‏ فرصتی است که به جایگاه خود در صنعت و جامعه دست یابد و از طرفی در راستای رسیدن به دانشگاه نسل سوم و چهارم گام بردارد.

معاون دانشگاه یزد، تصریح کرد:‌ مشارکت حداکثری اعضا در رفع نیازهای صنعت و جامعه، اجرای طرح‌های تحصیلات تکمیلی، ساماندهی برای ارتباط عرضه و تقاضا، هم‌افزایی کامل، هم ‏راستایی برنامه‏‌ها و تصمیم‏ گیری‏ها و افزایش متوسط 10درصد حجم قراردادها از اهداف کلان مد نظر این سند است.

وی در ادامه با بیان این‌که جهت اجرایی شدن سند همکاری دو نوع برنامه اعم از برنامه‌‏های داخلی دانشگاه‏‌ها و برنامه‌های بیرونی وجود دارد، ضمن توضیح راهبردهای موجود در این سند به طرح و برنامه‌های دانشگاه یزد در این باره پرداخت.

تغییر آیین‏ نامه ترفیع اعضای هیأت علمی جهت تشویق در صنعت از طریق افزایش امتیاز تدوین پایان‏ نامه‏‌های کاربردی، در نظر گرفتن امتیاز جهت شرکت در جلسات ارتباط با صنعت، طرح تشویق و اعطای امتیاز به ا‏عضای هیأت علمی برای بازدید از کارآموزی دانشجویان، هدایت شغلی و رصد دانش ‏آموختگان جهت استفاده از تجربیات آنها و ملاک قرار دادن داشتن طرح بیرونی در رشته‏‌های فنی و مهندسی برای انتخاب پژوهشگر برتر برخی از اقدامات دانشگاه یزد جهت اجرایی کردن سند طرح همکاری دانشگاه با صنعت و جامعه است.

انتهای پیام


true
true
true