×

منوی اصلی

true
«پیهو» در یزد دیده شد
فیلم سینمایی «پیهو» محصول کشور هند با حضور اهالی سینما در حوزه هنری یزد اکران و تحلیل شد.

به گزارش نسیم یزد نیوز، در نود و هفتمین نشست تحلیلی باشگاه فیلم حوزه هنری یزد فیلم سینمایی «پیهو» ساخته وینود کاپری به نمایش درآمد و با حضور وحید حسنی ‌ـ‌نویسنده و مدرس داستان‌نویسی‌ـ تحلیل و بررسی شد.

این فیلم مهیج و خانوادگی محصول سال ۲۰۱۸ هند است و در خلاصه داستان آن آمده؛ در ساعات اولیه صبح پیهوی دو ساله تلاش می‌کند تا مادر ناهشیارش را بیدار کند. پیهو از بیدار کردن مادر ناامید می‌شود و به کاوش فضای بزرگ آپارتمان می‌پردازد که هنوز به خاطر مهمانی تولد شب گذشته به هم ریخته است.

«وحید حسنی» در این نشست با بیان این‌که پیهو از جمله آثار سینمای نوین هند است که نقاط قوت و نمونه‌های خوبی برای مخاطبان و فیلمسازان دارد گفت: هرچند مشابه این فیلم به لحاظ صحنه و بازیگر قبلا وجود داشته ولی ترکیب بازیگری کودک به همراه تک بازیگر و یک لوکیشن با کودک، فیلمی نو است.

وی، بررسی موضوعی شایع در خانواده‌ها، فیلمی بدون اغراق با عناصر داستانی در جای خود، دارای ایماژهای متعدد و مفید، فیلمی دارای سلسله وقایع با علت و معلول، سینمای اخلاق و خانواده و حس‌پردازی فوق‌العاده را از نقاط قوت این فیلم برشمرد.

این نویسنده افزود: برای تحلیل این فیلم اخلاقی و اجتماعی لازم است به این بپردازیم که این فیلم در چه دورانی و برای چه کشوری ساخته شده است؛ سالانه بین 800 هزار تا یک میلیون خودکشی در جهان ثبت می‌شود و هندوستان با دارا بودن 17 درصد جمعیت جهان، 21 درصد آمار خودکشی دنیا را به خود اختصاص داده و از جمله کشور‌هایی است که اقدام به خودکشی در آن شایع است.

حسنی ادامه داد: در چنین جامعه‌ای واضح است که فیلم باید علیه خودکشی موضع بگیرد و آنچه پیهو در سینمای هند انجام می‌دهد، متنفر کردن انسان از تصمیمات عجولانه، بی‌تدبیری و فکر نکردن به عاقبت کار است؛ در خانواده‌ای که دعوا صورت می‌گیرد، هر اتفاقی ممکن است بیفتد و این فیلم می‌گوید دعوا و عصبانیت را نباید تا آستانه تحمل یا بیش از آن ادامه داد، دعوایی که یکطرفه می‌تواند در کمتر از نصف روز خاتمه یابد و به عذرخواهی طرفین بینجامد.

وی با بیان این‌که فرزندان، بیشترین لطمه را در دعواهای خانوادگی و زناشویی متحمل می‌شوند اظهار کرد: استرس و فشار، حس عدم امنیت در خانه و آینده مبهم چیزی است که فرزندان حس می‌کنند و این مقوله در این فیلم به شکل بسیار خوب به مخاطب منتقل می‌شود.

این مدرس داستان نویسی در بخش دیگر سخنان خود به تخیل و تأثیرگذاری این فیلم اشاره کرد و گفت: واضح است که هرچه تخیل و حواس مخاطب درگیر داستان فیلم شود تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. در رمان‌ها و داستان‌ها در ژانر ادبی چون تخیل مخاطب درگیر است و خود مخاطب به تصویرسازی می‌پردازد، عمق تأثیر بیشتری را حس می‌کند. در این فیلم داستان در کشاکش صحنه‌پردازی، دیالوگ‌های پشت تلفن و تصاویر مختلف به مخاطب رسانده می‌شود و پیش از باز شدن داستان، تعلیق شروع می‌شود.

وی بیان کرد: این مخاطب است که قطعات پازل فیلم را در کنار هم به شکل یک داستان درک می‌کند و برای همین تأثیر داستان بسیار بالا و باورپذیر است، همچنین استفاده از کودکی دو سه ساله در این فیلم مخاطب را بیشتر جذب می‌کند.

خالق کتاب «برنامه‎نویس» با اشاره به عناصر داستان پیهو گفت: این فیلم عناصر داستانی را به خوبی کنار هم جای داده است. باورپذیری قطعات پازل داستان منوط به سازگاری چند واقعیت است؛ قد کوتاه و رفتار کودکانه، تربیت خانوادگی و دیالوگ‌های کودک، رفتار پدر و مادر و دیالوگ‌های پدر پشت تلفن همه وقایع را کنار هم قرار داده است، علاوه بر این، ایماژها به خوبی کنار هم قرار گرفته‌اند.

حسنی در همین زمینه افزود: بالشی که نماد فرشته مهربان یا محافظ کودک یا حتی روح مادر است. مادری بی تحرک که وجودش موجب آرامش کودک است و خواب و حتی تحذیر کودک هم به شکل ذهنی در فکر کودک به همراه دارد. بادکنک‌هایی که از شب قبل در خانه هستند و هرچند وقت یکبار می‌ترکند با نماد عدم امنیت، فیلم‌های تلویزیون که روایت کننده بخشی از زندگی والدین پیهو است و صحنه‌هایی همچون چراغ‌های رنگی چشمک زن، شیر آب باز، آبگرمکن، اطوی داغ و قرص‌هایی که روی زمین پخش شده همه و همه تصاویری است که مخاطب را با خود درگیر کرده و هرگوشه ذهن مخاطب را به تعلیقی وامی‌دارد.

وی با بیان اینکه پیهو یک داستان واقعی بوده و فیلمی موفق با اقتباس از این داستان تولید شده است اظهار داشت: شاید خلاقیت بیشتر کارگردان در تغییر برخی عناصر داستان که وقایع را به تصادف نزدیک می‌کند فیلم را بهتر و داستانی‌تر در می‌آورد.

این نویسنده، بازی گرفتن خوب از کودکی با این سن را از دیگر نکات قابل توجه فیلم عنوان کرد و گفت: رفتارهای طبیعی، واکنش‌ها و حرکت‌های صورت و چهره این کودک از نقاط قوت بارز فیلم به شمار می‌آید.

وی دیدن پشت صحنه یا خواندن مصاحبه کارگردان پیهو را برای فیلمسازان مفید دانست.

پرنا ویشواکارما، پیهو میرا ویشواکارما و راهول باگا در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نشست‌های آموزشی و تحلیلی باشگاه فیلم حوزه هنری یزد، عصر سه‌شنبه‌ هر هفته با حضور هنرمندان، سینماگران و علاقه‌مندان در این نهاد برگزار می‌شود.


true
true
true