×

منوی اصلی

true
تشکیل تمدن نوین اسلامی نهایت آرمان انقلاب اسلامی است
‌تحلیلگر مسائل فرهنگی و اجتماعی استان یزد گفت: تمدن نوین اسلامی که نهایت آرمان انقلاب اسلامی است بعد از خودسازی و جامعه‌پردازی محقق می‌شود.

به گزارش نسیم یزد نیوز،چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی «والعصر» با هدف گفتمان‌سازی و تبیین و تحلیل «گام دوم انقلاب» با موضوع «تمدن نوین اسلامی، تعاریف، مؤلفه‌ها و رسالت ما» با حضور جمعی از روحانیون، هنرمندان و فعالان فرهنگی در سالن نارنجستان حوزه هنری یزد برگزار شد.

استاد غلامحسین دشتی ـ‌تحلیلگر مسائل فرهنگی و اجتماعی‌ـ در این نشست با تعریف تمدن به تبیین مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی و اهمیت آن در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: تمدن نوین اسلامی پس از خودسازی، جامعه‌پردازی و شکل‌گیری مجموعه آرمان انقلاب اسلامی و مهیا شدن برای طلوع خورشید عظمی(ارواحنا فداه) ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ما ضمن الهام گرفتن از تمدن ایرانی و اسلامی و دفاع از ارزش‌های آن به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی حرکت می‌کنیم، تمدن نوین اسلامی را تمدنی متناسب با شرایط زمان و همگام با دانش و تجربه بشری در چارچوب مبانی و اصول اسلام ناب محمدی(ص) عنوان کرد.

این کارشناس، ایمان، علم و عمل را از ارکان اساسی تمدن‌سازی برشمرد و افزود: هرچند آحاد ملت برای تحقق تمدن نوین اسلامی مسئولند اما حوزه‌‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید در این عرصه پیشگام باشند.

دشتی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، الگو و مدل آمادگی برای ظهور را برای ما ترسیم کرده‌اند افزود: آمادگی برای ظهور یعنی ایجاد انتظار در صحنه عمل؛ از دولت‌سازی باید به سمت جامعه‌پردازی حرکت نموده و زمینه ذهنی و عینی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(عج) را آماده کنیم. تمدن نوین اسلامی مصداق روشن و بارز تحقق انتظار حقیقی است.

تحلیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی استان بر امربه‌معروف در همه عرصه‌ها بویژه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تأکید و تصریح کرد: هنوز نوعی خودسازی برای داشتن یک دولت اسلامی در جامعه فراهم نشده که مهم‌ترین شاخص آن امر به معروف و نهی از منکر است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تاریخچه تمدن اسلامی و اینکه تمدن‌ها به دو دسته انبیائی و بشری تقسیم‌ می‌شوند گفت: تمدن اسلامی بر مبنای بعثت در جغرافیایی شکل گرفته که آثار تمدن‌های دیگر در آنجا کمتر وجود داشته است.

این کارشناس با بیان اینکه آنچه ساخته اندیشه و احساس انسان است اعم از؛ عقاید و باورها، ارزش‌ها، آداب، الگوهای رفتای، نمادها و ... را فرهنگ می‌نامند افزود: اگر ساختارها، نمادها، قانون، رویه‌ها و عناصر مختلف در عرصه عمل پاسخ‌گوی نیازهای فطری(روحی و جسمی) انسان باشد و ظهور و بروز پیدا کند به آن تمدن جامعه اسلامی می‌گویند.

وی معرفت دینی، علم و فناوری، منابع مادی و اقتصادی، عدالت، استقلال، عزت و تصمیم و عزم جدی را از ارکان تمدن برشمرد.

گفتنی است: سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی «والعصر»، عصر دوشنبه‌ هر هفته در حوزه هنری یزد واقع در ابتدای خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آزادی برگزار می‌شود.


true
true
true