×

منوی اصلی

true
ایجاد فضای امن روانی مهمترین رسالت دانشگاه‌ها است
کارشناس مسئول سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد، گفت: ایجاد فضایی ایمن با برنامه جامع پیشگیری و مداخله در خودکشی، امکانپذیر است.

به گزارش نسیم یزد نیوز،«غلامرضا شوفریان‌یزدی» در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی مداخلات پیشگیری از خودکشی در مورد اهمیت پدیده خودکشی اظهار کرد: چشم‌انداز سازمان جهانی بهداشت، کاهش موارد خودکشی در همه کشورها به میزان 10 درصد تا سال 2020 است.

وی افزود: خودکشی دومین علت مرگ و میر دانشجویان بعد از تصادفات و مهمترین اورژانس روانپزشکی است.

کارشناس مسئول سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، گفت:‌ براساس اطلاعات به دست آمده از موج سوم طرح ملی سیمای زندگی دانشجویی که بر روی نمونه‌ای نزدیک به ٩٣ هزار دانشجو در بیش از 355 واحد دانشگاهی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری انجام شده مشخص شد حدود ١٧ درصد دانشجویان ایران به خودکشی فکر می‌کنند.

شوفریان‌یزدی تصریح کرد: اهمیت این مساله وقتی افزون می‌شود که ایران به واسطه توزیع سنی افراد جامعه، جمعیت جوانی محسوب می‌شود که بیش از چهار میلیون از این جوانان در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

این مسئول ادامه داد: براساس مطالعات، به ازای هر مورد خودکشی کامل، ممکن است ١٠ تا ٢٠ مورد اقدام به خودکشی وجود داشته باشد و خطر خودکشی کامل به دنبال یک نوبت اقدام تا ٣٢ درصد می‌تواند افزایش یابد.

وی بیان کرد: از آن جا که رفتارهای خودکشی از فکرهای خودکشی شروع می شوند، مطالعات نشان داده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق افرادی که قصد خودکشی دارند معمولا فکر و برنامه شان را به صورت مستقیم یا به اشاره، با اطرافیان در میان می‌گذارند لذا اگر افراد در فضاهای خوابگاهی و دانشکده‌ای نسبت به این گفته‌ها حساس باشند، تاحد زیادی می‌توانند از خودکشی‌های دانشجویی پیشگیری کنند.

کارشناس بهداشتی مرکز بهداشت یزد همچنین به تحقیقات جهانی اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان دادند که عوامل مختلفی همچون ابتلا به اختلالات روانی، سابقه قبلی خودکشی در فرد و یا اعضای خانواده، سابقه رفتار خودکشی در بین دوستان، سوء مصرف مواد، دسترسی به وسیله خودکشی، انزوا و رفتار پرخاشگرانه یا ضد اجتماعی، فرد را در معرض خطر فزاینده خودکشی قرار می‌دهند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به این‌که یکی از مهم‌ترین رسالت دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، ایجاد فضایی ایمن است و خودکشی یک دانشجو می‌تواند سایر دانشجویان و کل مجموعۀ دانشگاهی  و خانواده‌ها را متأثر سازد به همین دلیل برنامه‌ریزی تهیه و تدوین برنامه جامع پیشگیری و مداخله در خودکشی در محیط‌های دانشگاهی در کشور در دستور کار قرار گرفته است.

شوفریان خاطرنشان کرد: این برنامه در سه بخش ارتقای بهزیستی و سلامت روان، مداخله در بحران خودکشی (خودکشی/ اقدام به خودکشی) و اقدامات ضروری پس از بروز خودکشی کامل ارائه شده است و در واقع تلاش شده تا فرایندهای مورد نیاز مداخله‌ای، حمایتی، قانونی و اداری لازم در موارد افکار، تهدید و اقدام به خودکشی توضیح داده شود و نکات کاربردی و بسیار مفیدی درباره نحوه اطلاع رسانی خبر خودکشی و ارتباط با رسانه‌ها را در اختیار دانشگاه قرار می‌دهد.

کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهرستان یزد، در پایان گفت: سیاستگذاران حوزه سلامت کشور امیدوارند با این برنامه جامع ضمن ایجاد وحدت رویه در دانشگاه‌ها، در پیشگیری و مداخله در بحران خودکشی، حتی با نجات جان یک دانشجو بتوانند خدمت بزرگی به جامعه دانشجویی و کشور هدیه کنند.

 

 


true
true
true