×

منوی اصلی

true
تحلیل فیلم «درساژ» در حوزه هنری یزد
در نود و پنجمین نشست باشگاه فیلم حوزه هنری یزد، فیلم «درساژ» با حضور رییس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اکران و تحلیل شد.

به گزارش نسیم یزد نیوز، نود و پنجمین نشست باشگاه فیلم حوزه هنری یزد به اکران و تحلیل فیلم «درساژ» نخستین فیلم بلند پویا بادکوبه در مقام کارگردان اختصاص داشت.

 

«فهیمه سهیلی‌راد» رییس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این نشست به تحلیل و بررسی این اثر که محصول سال 1396 کشورمان است پرداخت و با بیان اینکه «دِرِساژ» به معنی حرکات نمایشی و خرامیدن اسب است اظهار کرد: درساژ، فیلمی اجتماعی درباره نسل امروز جامعه ایران است؛ نوجوانانی پرشور، معترض و احساسی که در مقابله با خشم ناشی ازشرایط نابرابر اجتماعی و شکاف‌های طبقاتی، عصیانگری را برمی‌گزینند.

وی در همین زمینه افزود: دکتر چارلز اِسپیلبِرگِر، روانشناس و متخصص مطالعه خشم می‌گوید: «خشم یک حالت احساسی است که شدت آن از ناراحتی خفیف تا غضب و تندخویی شدید، متغیر است». علت خشم می‌تواند هم رخدادهای بیرونی و هم درونی باشد.

رییس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره کل ارشاد یزد با برشمردن سه رویکرد مهم در مواجهه با خشم که عبارتند از: بیان کردن، سرکوب کردن و آرام کردن، ادامه داد: بیان احساس خشم سالم‌ترین راه بیان آن است به گونه‌ای که مشخص کند نیازهای فرد چیست و چگونه برطرف می‌شوند بدون این که به دیگران آسیبی برسد. در سرکوب خشم، هدف این است که جلو آن گرفته شده و به رفتاری سازنده‌تر تبدیل شود اما خطرش این است که اگر اجازه بیان خارجی به آن داده نشود، خشم به درون فرد برمی‌گردد و آرام کردن یعنی کنترل رفتار خارجی و نیز عکس‌العمل‌های درونی.

این کارشناس سینما تصریح کرد: درساژ، خشم بیان نشده و سرکوب شده دختری نوجوان به نام گلسا است که برای نادیده گرفتن طبقات اجتماعی، روابطی دوستانه با این طبقه دارد اما به واسطه یک چالش شیطنت‌آمیز نوجوانی، همان شکاف به نحوی بی‌رحمانه خود را نشان می‌دهد. گلسا و دوستانش هیجان نوجوانی را با یک هنجارشکنی اجتماعی ‌ـ‌دزدی‌ـ تجربه می‌کنند و جبران قصور یکی از همراهانش به گلسا محول می‌شود؛ فقط به این دلیل که سایرین باید از «مخ گروه» به خاطر طبقه اجتماعی‌اش، تبعیت کنند. خشم درونی کنترل نشده گلسا ـ‌به رغم چهره سرد و ظاهری آرام‌ـ او را مجبور می‌کند تا این گروه را با چالشی بزرگ مواجه سازد.

وی بیان کرد: تنها ارتباط خالی از خشم و سرشار از محبت گلسا، با اسب گرانقیمت درساژ (الوند) است که عامدانه توسط پدر دوست ثروتمندش خریداری و از دیدار با او منع می‌شود تا اهرم فشاری برای تسلیم شدن گلسا و دادن فیلم دزدی از سوپر مارکت باشد.

این مسول در ادامه با بیان این‌که همه رویدادهای فیلم در جهت تأکید بر فشار ناشی از اختلاف طبقاتی بر روان گلسا پیش می‌رود و خشم درونی‌اش را شعله‌ور می‌کند خاطرنشان کرد: از نخستین رفتار دوستانش تا واکنش خانواده و اجتماع و همچنین حمایت کمرنگ خانواده به معامله‌ای بدل و خشم ویرانگر درونی گلسا سبب می‌شود تصمیم بگیرد همه آسیب ببینند.

این کارشناس گفت: حصاری که شرایط اجتماعی به دور گلسا تنیده است او را در بندی خودخواسته گرفتار می‌کند شاید به همان دلیل که در فیلم بیان می‌شود: یک اسب درساژ نمی‌تواند در محیط آزاد به طور طبیعی بدود و برای آنکه آسیب نبیند در محیط بسته باشگاه محصور می‌ماند.

علی مصفا، شبنم مقدمی، یسنا میرطهماسب و نگار مقدم بازیگران اصلی این فیلم هستند.

در خلاصه داستان فیلم آمده؛ گلسا دختری ۱۶ ساله است که به همراه خانواده‌اش در شهری کوچک در اطراف تهران زندگی می‌کند. او بیشتر اوقات خود را با گروهی از دوستانش می‌گذراند. یک روز آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا دست به اقدامی هیجان‌انگیز بزنند؛ اقدامی که پیامدهای غیرمنتظره‌ای در پی خواهد داشت و از کاری صرفاً سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز، به دردسری پیچیده تبدیل می‌شود. اتفاقاتی که رخ می‌دهد، از اساس دیدگاه گلسا نسبت به زندگی را تغییر می‌دهد.

این فیلم در مجموع کاندید و برنده بیش از ۲۰ جایزه ملی و بین‌المللی از جمله؛ جایزه ویژه هیئت‌داوران برلین 2018، جایزه طلایی بهترین فیلم سینمایی جشنواره فیلم‌های شرقی ژنو ۲۰۱۹ و بهترین فیلم اول در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فجر بوده‌ است.

در این نشست هنرمندان و اهالی سینما هم نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره فیلم بیان کردند.


true
true
true