×

منوی اصلی

true
تحلیل و بررسی فیلم «نژادپرست سیاه» در یزد
در نود و سومین نشست باشگاه فیلم حوزه هنری یزد، فیلم سینمایی «نژادپرست سیاه» ساخته اسپایک لی، اکران و تحلیل شد.

به گزارش نسیم یزد نیوز، در این نشست تحلیلی ـ آموزشی که با حضور جمعی از سینماگران و علاقه‌مندان در نارنجستان هنر این مرکز برگزار شد، ابتدا این فیلم به نمایش در آمد و سپس سیدمجتبی حسینی ـ‌نویسنده و کارگردان‌ـ به واکاوی و تحلیل آن پرداخت.

وی با بیان این‌که «نژادپرست سیاه» یک فیلم بیوگرافی، کمدی ـ درام و محصول سال 2018 است گفت: این فیلم روایتگر داستان واقعی یک افسر پلیس آمریکایی سیاه‌پوست در دهه ۱۹۷۰ میلادی است که توانست به یک گروه نژادپرست نفوذ کند؛ او حرف‌های تلفنی را زده و یک پلیس سفیدپوست جای او ملاقات‌ها را انجام می‌دهد.

این کارگردان از منظر هنری و موضوعی به تبیین ویژگی‌های فیلم پرداخت و گفت: به لحاظ موضوعی که پرداختن به جامعه سیاه پوستان و ضد نژادپرستی است کار ارزشمندی است.

حسینی ادامه داد: این فیلم به لحاظ هنری در نود و یکیمن دوره جایزه اسکار در شش رشته نامزد شد که در نهایت اسپایک لی جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی این مراسم را از آن خود کرد. «نژادپرست سیاه» همچنین برای رقابت در کسب نخل طلا هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن انتخاب شده بود.

وی با بیان این‌که این فیلم جزو فیلم‌هایی است که شاید برای اهالی سینما جذابیت زیادی نداشته باشد، ضعف شخصیت‌پردازی و موفق نبودن کارگردان در خلق درام تعلیق برانگیز را از جمله ضعف‌های این اثر برشمرد.

این نویسنده و کارگردان یزدی با اشاره به این‌که این فیلم بیشتر از نظر موضوعی حائز اهمیت است تا به لحاظ تکنیک‌های هنری بیان کرد: سکانس‌ها و طراحی‌های خاصی در فیلم صورت نگرفته و دیالوگ‌ها هم بخصوص در ابتدای فیلم بیشتر احساس می‌شود مانیفست کسانی است که علیه نژادپرستی مبارزه می‌کنند، از این رو از اصول هنری سینما که بیشتر باید بر زبان تصویر تأکید داشته باشد دور است.

به گفته وی، کارگردان بیشتر از اینکه درگیر ساخت یک اثر هنری باشد، درگیر جا انداختن اندیشه و تفکرات خودش در رابطه با موضوع نژادپرستی در فیلم بوده که تا حدودی از ارزش‌های هنری فیلم کاسته است.

گفتنی است؛ نود و چهارمین نشست تخصصی باشگاه فیلم حوزه هنری یزد امروز سه‌شنبه 8 مرداد ساعت 19 با اکران و تحلیل فیلم سینمایی «سایه» به کارگردانی ژانگ ییمو با حضور دکتر صداقت کشفی قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد در نارنجستان هنر حوزه هنری استان برگزار می‌شود.

 


true
true
true