×

منوی اصلی

true
آغاز عملیات اجرایی طرح مسیل شهری در یزد
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد یکی از تاکیدهای شهرداری را جلوگیری از ساخت و ساز در بستر مسیل‌ها و حریم رودخانه‌ها عنوان کرد و از آغاز عملیات اجرایی طرح مسیل شهر یزد خبر داد.

به گزارش نسیم یزد نیوز،«محمود دهقان» از آغاز عملیات اجرایی طرح ساماندهی مسیل شهر یزد خبر داد و اظهار کرد: شهرداری یزد تاکید دارد نسبت به ساماندهی عوامل خسارت آفرین سیل مانند ساخت و سازها در بستر طغیانی روخانه و حریم و مسیل، یکبار برای همیشه اقدام کند، زیرا این مساله مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری است.

 وی‌ افزود: شهرداری در کنار مردم است تا با تعامل و مشارکت به صورت هماهنگ و یکپارچه، چالش‌های سیل به یک فرصت سازندگی و پیشرفت تبدیل شود.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد در ادامه احیا مسیر رودخانه یزد را یکی از وظایف مهم مدیریت شهری دانست و گفت: باید با کمک شهرداری و دستگاه‌های دولتی مسیر رودخانه یزد پاک‌سازی، تخلیه‌ و رفع تعرض شود تا حداقل بخشی از این مسیل تاریخی که می‌تواند سیلاب یزد را مدیریت کند، دوباره کارا شود.

دهقان در ادامه با بیان این‌که شهرهای تاریخی ما در برابر پدیده‌های مخرب طبیعی به نحوی طراحی‌شده بودند که در مواقع بحران کمترین آسیب متوجه شهر باشد، تصریح کرد: برای مثال در شهر یزد نیز برای دفع خطر سیلاب‌ها مسیر رودخانه اصلی شهر طراحی‌شده که سیلاب‌ها و طغیان‌های فصلی در داخل آن هدایت‌ و شهر را در برابر سیلاب محافظت می‌کرد.

این مسئول ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته علی‌رغم توسعه شهر این مسیل توسعه پیدا نکرده و بر عکس توسط برخی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی مسدود یا حریم آن مورد تعرض واقع‌ و امروز بخش قابل‌توجهی از این مسیل مسدود شده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرهای کنونی در کشور بی‌پناهند و آمادگی مقابله با بحران‌ها را ندارند و این شهرها در حالت عادی هم در بحران‌اند چه برسد به زمانی که رخدادی طبیعی نیز مزید بر علت شود.

معاون شهردار یزد تصریح کرد: علاوه بر آن، شهرداری به دنبال این است که در صورت احیا این مسیل، طرح ساماندهی و بازپیرایی آن به ‌عنوان جاده سلامت، مسیر پیاده و دوچرخه اجرا کند چرا که در عموم مواقع سال این مسیر قابلیت استفاده این‌چنینی را دارد، در مرحله بعد ساماندهی و طراحی بازپیرایی آن صورت گرفته تا برای استفاده عموم مورداستفاده قرار گیرد.

این مسئول در پایان با تاکید بر اهمیت اجرای این طرح؛ گفت: با توجه به بارندگی‌ها و سیل های اخیر، جلسات متعددی در خصوص رفع خطر سیلاب تشکیل شد و در نهایت با پیگیری‌های ستاد مدیریت بحران استانداری یزد، لزوم احیای مسیل‌های موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت که طراحی طرح توسط معاونت شهرسازی و معماری انجام و معاونت امورزیربنایی و حمل و نقل نیز به عنوان مجری آن معین شده است.


true
true
true