×

منوی اصلی

true
اعلام مبلغ زکات فطریه و کفاره روزه از سوی مراجع عظام تقلید
با نزدیک شدن به عید سعید فطر، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری و دفاتر مراجع عظام تقلید مبلغ زکات فطره و کفاره روزه سال ۹۸ را اعلام کردند.

به گزارش نسیم یزد نیوز، مطابق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، میزان فطریه بر اساس قیمت گندم برای هر نفر حداقل هشت هزار تومان و کفاره روزه عذر دو هزار و پانصد تومان است.

آیت الله مکارم شیرازی

بر اساس اعلام دفتر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ نه هزار تومان (۹۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ بیست و چهار هزار تومان (۲۴۰۰۰ تومان) و برنج داخلی مبلغ شصت هزار تومان (۶۰۰۰۰ تومان) اعلام شده است. مردم در انتخاب هر یک از آنها مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ سه هزار تومان (۳۰۰۰ تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ صد و هشتاد هزار تومان (۱۸۰۰۰۰ تومان) است.

آیت الله نوری همدانی

دفتر آیت الله نوری همدانی میزان فطریه امسال را بر اساس نظر این مرجع تقلید اعلام کرد. متن اطلاعیه دفتر آیت الله نوری همدانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مؤمنین و مومنات به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره و کفاره عمد و غیرعمد طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته به شرح ذیل می‌باشد:

مؤمنین محترم توجه دارند که فطریه هر نفر سه کیلوگرم گندم یا برنج و یا موارد دیگری که در رساله‌های عملیه ذکر شده است، می‌تواند باشد، البته بهتر آن است که قوت غالب پرداخت شود.

بر اساس قاعده فوق، قوت غالب گندم برای هر نفر ٩٠٠٠ تومان در نظر گرفته شده است؛ و برای کسانی که می‌خواهند قیمت برنج را پرداخت نمایند، برنج داخلی حدود ٦٠٠٠٠ تومان و خارجی حدود ٢٤٠٠٠ تومان برای هر نفر می‌باشد، اما با توجه به تفاوت قیمت در مناطق مختلف به همان قیمت منطقه‌ای محاسبه گردد.

کفاره در روزه غیر عمد روزانه ٢٥٠٠ تومان و کفاره در روزه عمدی روزانه ١٥٠٠٠٠ تومان می‌باشد.

آیت الله علوی گرگانی

میزان زکات فطره و کفاره روزه ماه رمضان از سوی دفتر آیت الله علوی گرگانی اعلام شد.

براساس اعلام دفتر آیت الله علوی گرگانی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلو) گندم مبلغ ۹ هزار تومان (۹۰۰۰ تومان) برنج خارجی قیمت متوسط، مبلغ ۲۴ هزار تومان برنج ایرانی، مبلغ ۶۰ هزار تومان (۶۰۰۰۰ تومان) اعلام شده است.

مردم در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند. کفاره روزه غیر عمد (هر روز) مبلغ ۲,۵۰۰ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد (هر روز) مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است.

آیت الله صانعی

مقدار زکات فطره تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و هم چنین برنج می‌باشد که امروزه جز قوت غالب است، و پرداختن قیمت هرکدام از آن‌ها به قیمت بازار همان محل هم کافی است و در حال حاضر قیمت سه کیلوگرم گندم در اکثر شهرهای ایران تقریباً ۱۰,۰۰۰ تومان (ده هزار تومان) و قیمت سه کیلوگرم برنج ۴۵,۰۰۰ تومان (چهل و پنج هزار تومان) می‌باشد که پرداخت آن مجزی و برائت ذمه با آن حاصل می‌شود.

میزان کفاره یک مد طعام تقریباً هفتصد و پنجاه گرم، که در کفّاره یا فدیه منحصراً باید به فقرا نان، گندم و امثال این دو از اطعمه داده شود و قیمت کفایت نمی‌کند؛ مگر آنکه پول را به او بدهد که او وکالتاً، طعام تهیّه کند و وثوق به تهیّه آن نیز داشته باشد. مبلغ آن (قیمت گندم) در سال ۱۳۹۸ بابت کفاره غیر عمد تقریباً ۲,۵۰۰ تومان (دو هزار و پانصد تومان) کفاره عمد (معادل ۶۰ روز) ۱۵۰,۰۰۰ تومان (یکصد و پنجاه هزار تومان) می‌باشد.

آیت الله وحید خراسانی

پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر آیت الله وحیدخراسانی مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴۰، به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر، سه کیلوگرم گندم است که مکلّف می‌تواند پول آن را طبق قیمت گندم در محل خودش محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

از آن‌جا که قیمت گندم در بعضی شهرها به ازای هر کیلوگرم ۴,۰۰۰ تومان است، دفتر معظم‌له فطریه هر نفر را ١٢٠٠٠ تومان قبول می‌کند.

آیت‌الله شبیری زنجانی

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم) از خوراکیهای رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به مسکین (که از فقیر سخت‌تر زندگی را می‌گذراند) بدهد.

دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۱۰,۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر به‌حساب گندم تعیین کرده است.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰ گرم به‌حساب گندم) است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۲,۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیرعمدی و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان را برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند. کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است. کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین، هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود. با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت است، لذا روزه‌داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.

آیت الله بیات زنجانی

میزان فطریه واجب بر هر نفر، سه کیلوگرم قوت غالب بوده و این قوت غالب برای افراد مختلف متفاوت است. برای مثال افرادی که در طول سال بیشتر برنج مصرف می‌کنند، بهتر است برای هر نفر سه کیلو برنج و یا قیمت معادل آن را بپردازند و یا اگر در طول سال بیشتر گندم مصرف می‌کنند، بهتر است سه کیلو گندم و یا قیمت معادل آن را بپردازند.

مکلفین در صورت شناخت افراد مؤمن تهی دست و مستمند جامعه که می‌تواند از همسایگان، اقوام و آشنایان نیز باشد، می‌توانند زکات فطره و یا مبلغ معادل آن را به ایشان برسانند و در غیر این صورت، آن را در اختیار مرجع تقلید خود قرار دهند تا به مصارفش برسد.

لازم به توضیح است که مطابق نظر آیت الله بیات زنجانی برای حفظ شأن و منزلت افراد، می‌توان زکات فطره را به آنان رساند و به زکات بودن این مبلغ یا جنس، اشاره‌ای نکرد.


true
true
true