×

منوی اصلی

true
دانشگاه‌ها باید میدان‌دار و پیشتاز تحولات کنونی کشور باشند
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم‌های ظالمانه فرصتی برای نخبگان کشور است و دانشگاهیان باید نقش خود را به عنوان پیشتاز و میدان دار تحولات در این حوزه به خوبی ایفا کنند.

 

به گزارش نسیم یزد نیوز،«محمدرضا عارف» در بیست و هفتمین کنفرانس مهندسی برق ایران که به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان رونق تولید اظهار کرد: این نامگذاری، عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی با پایدار کردن اقتصاد و اتکا به سرمایه‌های کشور است.

وی افزود: اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم می‌توانیم باعث بالارفتن انگیزه و جهت‌گیری صحیح به سمت رونق واقعی و اقتصاد دانش محور شویم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که ما در آغازین ماه‌های دهه پنجم انقلاب هستیم به بیانیه گام دوم اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه اولین اولویت را علم و پژوهش مطرح کردند و به نظر من این بخش متوجه دولتمردان و حاکمیت است که قدرت را در تجهیزات سخت و دادن منابع به سمت قدرت‌های سخت نبینیم. قدرت ما دانش و دانشگاه‌هاست.

عارف در ادامه با بیان این‌که دانشگاه‌ها در هیچ دورانی برای تخصیص اعتبار مالی در اولویت نبوده اند، تصریح کرد: رئیس دانشگاه نباید در طول سال، دغدغه جذب و تامین اعتبار مالی داشته باشد.

این مسئول با اشاره به شاخص‌های دانشگاههای ایران ادامه داد: رتبه علمی ما در دنیا ۱۶ است اگرچه رتبه ارزشمندی است اما کفایت نمی‌کند. یکی از مهمترین شاخص‌ها، نوآوری است که رتبه ما در میان ۱۲۷ کشور ۶۵ است. در شاخص خلاقیت در میان ۱۳۷ کشور ۵۷، در شاخص کارآفرینی رتبه ۷۲، در شاخص رقابت پذیری جهانی در میان ۱۴۲ کشور ۸۹ است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه اشتغال در کشور وضعیت نگران کننده ای دارد گفت: از هر چهار نفر جویای کار در کشور سه نفر دارای مدرک دانشگاهی هستند. بی انگیزگی رئیس دانشگاه در شرایط کنونی، هنر و همراهی با نظام نیست،. اگر روسای دانشگاه ها بخواهند به منویات مقام معظم رهبری عمل کنند و مسایل حل شود، باید پیگیری کرده و خسته نشوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دهه گذشته جهان با دو موج جدید روبرو شد که تلقی دو انقلاب است که دو رویکرد متفاوت دارد. یکی از آنها در سال ۲۰۱۱ در آلمان روی داد به نام انقلاب صنعتی چهارم که به عنوان یک پارادایم جدید در سیاست‌های اقتصادی است.

عارف افزود: در این اقتصاد همگرایی فناوری‌ها مطرح است و جهان در آستانه یک نقطع عطف در انقلاب فناورانه قرار دارد انقلابی که شکل زندگی و کار را به طور اساسی تغییر می‌دهد و فناوری‌هایی که در اینجا مطرح می‌شوند یا آی سی تی هستند یا مبتنی بر آن هستند.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف و استاد وابسته دانشگاه یزد اظهار کرد: در موج دیگر در سال ۲۰۱۶ در ژاپن بعد از جامعه صنعتی و اطلاعاتی به جامعه ابرهوشمند می‌رسیم رویکردی که مطرح می‌کند تبدیل ژاپن به مطلوبترین کشور دنیاست. و در اینجا درهم تنیدگی فناوری‌ها و کنار گذاشتن قدرت از شبکه‌های رسمی به سمت افراد است.

وی گفت: در آینده دگرگونی اجتماعی در جامعه ابرهوشمند خواهیم داشت و دانشگاه و علم و فناوری تعریف جدید خواهد داشت. رویکرد این جامعه حل سیستمی مسایل با تقویت نظام ملی نوآوری و تعهد مشارکت دولت، کسب و کارها و مردم درهم آفرینی و بازآفرینی جامعه است در این جامعه محوریت انسان و آی اَ پی است.

عارف ادامه داد: اتکای اصلی هر دو موج بر روی آی سی تی است و متاسفانه در این زمینه بسیار ما عقب هستیم و باید روی زیربناها به صورت جدی کار شود.

وی خاطرنشان کرد: این دوموج در راه است و اگر واقعیت این دوموج را پذیرفتیم و اگر جایگاه خود را مشخص کردیم می‌توانیم تاثیرگذار و سهیم باشیم. ما همچنین باید شبکه دانشمندان ایرانی را راه‌اندازی کنیم و اگر آنها دست از محافظه کاری بردارند موفق خواهیم بود.


true
true
true