×

منوی اصلی

true
رییس دانشگاه یزد: روابط دانشگاهی در گرو حل چالشهای جهانی و محلی است
رییس دانشگاه یزد نوآوری را به عنوان یک شاه کلید حل چالش ها برای دانشگاه دانست و با اشاره به تقویت عملکرد اقتصادی، گفت: حل چالش های جهانی و محلی مقدمه‌ای برای گسترش روابط دانشگاهی در سطح بین الملل است.

به گزارش نسیم یزد نیوز،«محمد صالح اولیاء» در نخستین کنفرانس روسای دانشگاههای ایران ومجارستان با بیان این که امروزه دانشگاه‌ها در سطح جهان با چالش‌هایی مواجه هستند که برخی از این چالش ها بین ایران و مجارستان مشترک است، اظهار کرد: این کنفرانس می‌تواند سرآغازی برای به اشتراک گذاری ایده‌ها در راستای حل چالش‌ها باشد.

وی با اشاره به سه عامل رقابت دانشگاه‌ها در سطح جهان بر عواملی مانند کیفیت، هزینه و متغیرهای مالی تاکید کرد و افزود: دانشگاه یزد با در نظر گرفتن عوامل متعددی که مرتبط با نظام آموزش عالی است تلاش کرده با جذب دانشجویان بین المللی گام مهمی را در راستای بین المللی شدن آموزش عالی بردارد.

رییس دانشگاه یزد در ادامه با بیان این‌که علاوه بر چالش هایی در ابعاد جهانی، دانشگاه‌ها امروزه با چالش های محلی نیز مواجهه هستند گفت: مسئولیت دانشگاه‌ها در قبال جامعه (مشکلات فنی و محیطی)، اشتغال دانش‌آموختگان، بهره وری بیشتر از چالش های محلی و بومی برای دانشگاههای در عصر حاضر است.

اولیاء همچنین نوآوری را به عنوان یک شاه کلید حل چالش ها برای دانشگاه برشمرد و بر تقویت عملکرد اقتصادی و ایجاد یک محیط مساعد اجتماعی تاکید کرد.

این مسئول حل چالشها را درگرو آغاز حرکتی با محوریت پیوند سه ضلع دولت، دانشگاه و صنعت دانست و بیان کرد: نقش دانشگاهها شامل آماده کردن دانشجویان برای کارآفرینی، تقویت عنصر فرهنگی و انتقال تکنولوژی از دانشگاه به صنعت و مشارکت تنگاتنگ به بخش خصوصی است.

وی توسعه آموزش عالی بر اساس اولویت های توسعه استانی، اجرای برنامه های متقابل، ایجاد اندیشکده ها بر اساس پیوند بین دانشگاه، دولت و صنعت و تاسیس نهاد همکاری نهادی برای آموزش عالی را از دیگر راهکاری های نقش آفرینی بیش از پیش دانشگاه ها در توسعه جوامع عنوان کرد و افزود: تلاش در راستای تحقق دانشگاه هوشمند، ایجاد پارک اقتصادی، پارک صنعتی و منطقه فرهنگی از جمله طرح ها و برنامه‌های دانشگاه یزد است.

رییس دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: فرآیند بوروکراتیک، مقاومت در برابر تغییر، اعتماد صنعت، فقدان ساختارهای مورد نیاز، حمایت های مالی از چالش های اساسی دانشگاههای ایران در سطح داخلی است.

 وی همچنین چالش های بین المللی که در سایه چالش های سیاسی قرار دارد را از مهمترین موانع فعالیت مثمرثمر دانشگاهها برای فعالیت بین المللی در ایران عنوان کرد و ادامه داد: هنوز برای تحقق آرمان های ما راه طولانی وجود دارد و تلاش ما در راستای ایجاد ظرفیت های ساختاری و حل چالش های جهانی و محلی هستند.

منبع: ایسنا


true
true
true